
Szanowni Państwo,
Zapraszamy na kolejną edycję szkolenia o problematyce uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jak co roku, skupimy się na nowościach jakie pojawiały się w ostatnim czasie, i które wpływają na proces uzyskiwania decyzji środowiskowych. Wydarzenie ma charakter praktyczny, wskazane będą liczne przykłady z życia, np. jak poprawnie stosować przepisy i wykorzystywać je w taki sposób aby minimalizować ryzyko, jakie popełniane są najczęstsze błędy w staraniu się o DŚU.
Szkolenie podzielone jest na dwie część: prawno-praktyczną oraz praktyczną.
Część prawna zostanie poprowadzona przez mec. Agnieszkę Skorupińską, która zinterpretuje przepisy – dodając praktyczny komentarz. Wskaże możliwe ich zastosowanie, zwróci Państwa uwagę na “punkty zapalne“, czy wskaże błędy i problemy jakie pojawiają się w pracy specjalistów departamentów ochrony środowiska.
Z kolei część praktyczną prowadzić będzie Magdalena Ozimek, której wieloletnie doświadczenie i dziesiątki przygotowanych dokumentacji środowiskowych pozwoli Państwu zapoznać się z tematyką DŚU “od kuchni”.
W przypadku pytań pozostaję do Państwa dyspozycji
Szczegóły szkolenia:
Prelegentki Wydarzenia:
Mecenas Agnieszka Skorupińska, Partner w kancelarii Baker McKenzie z ponad 17-letnim doświadczeniem zawodowym. Ekspertka ds. DŚU, prawa środowiskowego i prawa pokrewnego. Kieruje Zespołem ds. Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej. Rekomendowana przez Legal 500 jako “rising star” w obszarze energii oraz przez Chambers Europe w kategorii środowisko (Band 1). Przez wiele lat pracowała w działach Energetyki i Projektów międzynarodowych kancelarii prawnych. Posiada wieloletnie doświadczenie jako prawniczka i partnerka doradzająca przy projektach z sektora energetycznego, przemysłowego i infrastrukturalnego. Specjalizuje się w rozwoju projektów, transakcjach, regulacjach środowiskowych, ESG, dekarbonizacji oraz projektach z zakresu energii i infrastruktury. Nadzorowała wiele złożonych projektów w sektorach takich jak: energetyka, budownictwo, zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami, czysta i odnawialna energia (w szczególności energetyka wiatrowa), a także przemysł motoryzacyjny, chemiczny i górniczy. Wieloletni trener naszych szkoleń
agnieszka skorupińska
Magdalena Ozimek, Pełnomocnik w firmie doradczej EcoCare, specjalizującej się w procesach inwestycyjnych. Ekspertka w obszarze uwarunkowań środowiskowych. Wieloletni praktyk w pozyskiwaniu decyzji środowiskowych i inwestycyjnych. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom w procesach inwestycyjnych od strony praktyki. Wieloletni trener naszych szkoleń, Pełnomocnik w firmie doradczej EcoCare, specjalizującej się w procesach inwestycyjnych. Ekspertka w obszarze uwarunkowań środowiskowych. Wieloletni praktyk w pozyskiwaniu decyzji środowiskowych i inwestycyjnych. Na co dzień pomaga przedsiębiorcom w procesach inwestycyjnych od strony praktyki. Wieloletni trener naszych szkoleń
magdalena ozimek
Najważniejsze zmiany w DŚU, jakie miały miejsce w 2024 i w tym roku.
Zmiany proceduralne i uproszczenia
- Dłuższy okres ważności DŚU – do 10 lat (zamiast 6).
- Uproszczone procedury dla inwestycji strategicznych (m.in. bez screeningu i KIP).
- Nowy obowiązek weryfikacji lokalizacji inwestycji z MPZP już na etapie wszczęcia postępowania.
- Elektronizacja postępowań – więcej etapów załatwianych online.
- Nowe zasady dotyczące kar administracyjnych za opóźnienia i braki formalne.
Nowe obowiązki inwestora
- Rozszerzona karta informacyjna przedsięwzięcia (KIP) – m.in. prognoza oddziaływania, informacje o badaniach.
- Obowiązek wykonania inwentaryzacji przyrodniczej – także przy braku raportu OOŚ.
- Wymóg analizy zgodności z MPZP – dokumentowane w KIP lub raporcie.
- Raport OOŚ musi zawierać „rozsądne” alternatywy realizacji przedsięwzięcia.
Doprecyzowania i nowe definicje
- Ujednolicenie przepisów i terminów.
- Nowe lub doprecyzowane pojęcia – m.in. “realna alternatywa”, “brak konieczności OOŚ”.
- Nowe wyłączenia z obowiązku DŚU (art. 72 ust. 2 uooś).
- Nowe kompetencje RDOŚ – także w zakresie postanowień uzgadniających warunki.
Oceny transgraniczne i strategiczne
- Zmiany w trybie przeprowadzania oceny transgranicznej – większa rola inwestora w koordynacji.
- Większa waga postanowień uzgadniających – mają charakter wiążący dla organu wydającego DŚU.
Rok ubiegły i obecny to nie tylko działania polskiego legislatora. To również istotne orzeczenia sądów administracyjnych dotyczące decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), które wpływają na praktykę ich wydawania i interpretację przepisów. Wśród interesujących wyroków można wskazać np.:
Wyrok NSA z 7 listopada 2024 r. (sygn. III OSK 874/24)
Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że przy ustalaniu stron postępowania o wydanie DŚU kluczowe jest rzeczywiste, a nie potencjalne oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia. Oznacza to, że tylko podmioty, na które inwestycja faktycznie oddziałuje, mają status strony postępowania.
Wyrok NSA z 21 maja 2024 r. (sygn. III OSK 1824/22)
Sąd potwierdził, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) ma prawo do złożenia odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na każdym etapie postępowania administracyjnego, zarówno zwyczajnego, jak i nadzwyczajnego. To orzeczenie wzmacnia pozycję RDOŚ jako organu nadzorującego zgodność decyzji z przepisami ochrony środowiska.
Wyrok WSA w Warszawie z 27 stycznia 2025 r. (sygn. IV SA/Wa 2239/22)
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz decyzję RDOŚ w sprawie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla prac modernizacyjnych na Odrze granicznej. Sąd wskazał na konieczność dokładnej analizy oddziaływania inwestycji na środowisko oraz uwzględnienia wszystkich istotnych aspektów w procesie decyzyjnym.
Uciążliwości odorowe jako przesłanka odmowy wydania DŚU
W analizie prawnej z listopada 2024 r. wskazano, że uciążliwości odorowe mogą stanowić podstawę do odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja odmowna musi jednak opierać się na konkretnych przepisach prawa oraz dowodach potwierdzających negatywny wpływ planowanej inwestycji na środowisko i zdrowie ludzi.
Poniżej przygotowaliśmy graficzne porównanie „przed i po zmianach” niektórych z obszarów DŚU
Kryterium
Przed zmianami
Po zmianach
|
Ograniczony głównie do działek wskazanych przez inwestora |
Uwzględniany jest rzeczywisty obszar oddziaływania inwestycji – także poza działkami inwestora |
Obszar analizowany (nowe podejście) |
|
Wprowadzono pojęcie „obszaru analizowanego” – obejmuje wszystkie tereny, na które inwestycja oddziałuje |
Oddziaływanie poza działkę |
|
Obowiązkowo analizowane – np. hałas, emisje, wpływ na wodę, krajobraz
Zmiany w inwestycji a DŚU |
|
Każda zmiana wpływająca na zakres lub obszar oddziaływania może wymagać nowej decyzji lub aktualizacji DŚU |
Tereny chronione / Natura 2000 |
Obowiązek DŚU głównie przy lokalizacji w granicach obszaru chronionego
|
Nawet częściowe oddziaływanie na obszary chronione rodzi obowiązek przeprowadzenia OOŚ i uzyskania DŚU |
Obowiązek analizy aktualności DŚU |
|
Wymagana aktualizacja i ponowna analiza, jeśli zmieniły się warunki środowiskowe lub inwestycja się opóźnia |
Dostępność informacji dla społeczeństwa |
|
|
Najważniejsze zmiany w DŚU, jakie miały miejsce w 2024 i w tym roku.
Zespół dlaenergetyki.pl
tel. kom. 538 441 788
e-mail: ela.szor@dlaenergetyki.pl
Formularz kontaktowy