Skip to content
Zrzut ekranu 2025-04-3 o 11.22.40

Szanowni Państwo, 

Kraje Unii Europejskiej są w dużym stopniu zależne od importu surowców krytycznych z krajów trzecich, co naraża jej przemysł na ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw. W związku z tym, unijny legislator chcąc zapewnić stabilne i zrównoważone dostawy niezbędnych materiałów dla gospodarki UE wprowadził Europejski Akt w sprawie Surowców Krytycznych (CRMA) mający na celu zapewnienie bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych, niezbędnych dla przemysłu UE, zwłaszcza w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej. Nowe regulacje ustanawiają mechanizm wspierania projektów strategicznych mających na celu zwiększenie zdolności Unii Europejskiej w zakresie wydobycia, przetwarzania i recyklingu surowców krytycznych

Jako, że dokument CRMA zaczął już obowiązywać, zapraszamy Państwa do zapoznania się ze szkoleniem, które w całości zostanie poświęcone tej regulacji

Szczegóły wydarzenia

Data

25 czwerwca 2025

Formuła

Online

Koszt

1370 pln 

Prelegentami wydarzenia będą

mec. Anita Palukiewicz – ekspert ds prawa branży energetycznej, górniczej (w tym oil & gas), chemicznej, przemysłowej oraz infrastruktury

dr Dawid Trela – ekspert specjalizujący się w doradztwie prawnym dla firm z branży wydobywczej i energetycznej


Uczestnik szkolenia m.in.:

– Zrozumie kluczowe założenia CRMA i ich wpływ na działalność firm operujących w obszarze surowców krytycznych.

– Dowie się, jak spełnić kryteria wyboru projektów strategicznych oraz jakie wymogi środowiskowe i społeczne muszą spełniać inwestycje.

– Pozna uproszczone procedury administracyjne, które mają ułatwić realizację projektów surowcowych w UE.

– Zapozna się z pierwszymi projektami strategicznymi zatwierdzonymi przez Komisję Europejską oraz ich znaczeniem dla polskiego rynku.

– Zapozna się z przepisami implementacji CRMA w Polsce, a także będzie wiedział jakie dla krajowego sektora surowcowego i branż korzystających z surowców

– Otrzyma praktyczne informacje na temat finansowania i wsparcia unijnego.




Jednymi z obowiązków jakie musi wykonać polskie przedsiębiorstwo będzie:

1. Identyfikacja i raportowanie ryzyk w łańcuchach dostaw

Firmy będą zobowiązane do:

  • analizowania zależności od zewnętrznych dostawców, szczególnie z krajów trzecich,
  • identyfikacji tzw. „single points of failure” – miejsc w łańcuchu dostaw, gdzie brak jednego dostawcy może zagrozić produkcji,
  • przekazywania danych na potrzeby monitoringu unijnego łańcucha dostaw.

Dotyczy to szczególnie firm o strategicznym znaczeniu – np. w branży baterii, elektroniki, energetyki czy motoryzacji.

2. Współpraca z Komisją Europejską i krajowymi organami

  • Firmy mogą być zobowiązane do udziału w systemach wczesnego ostrzegania (np. w razie zakłóceń w dostawach).
  • Mogą być zobowiązane do przekazywania danych o zużyciu surowców i planowanych zapotrzebowaniach.

3. Dywersyfikacja dostaw surowców

  • Przedsiębiorstwa powinny wykazywać działania mające na celu zmniejszenie zależności od pojedynczych źródeł surowców, zwłaszcza spoza UE.
  • Dotyczy to zarówno importu, jak i współpracy z firmami recyklingowymi lub rozwijania alternatywnych materiałów.

4. Wymogi środowiskowe i społeczne (ESG)

  • Surowce powinny pochodzić ze źródeł spełniających normy zrównoważonego rozwoju, w tym:
    • poszanowania praw człowieka,
    • standardów pracy,
    • ochrony środowiska.
  • Firmy będą musiały weryfikować, czy dostawcy przestrzegają tych standardów – podobnie jak dziś w przypadku obowiązku należytej staranności (due diligence).

5. Obowiązki związane z recyklingiem i Gospodarką o Obiegu Zamkniętym (GOZ)

  • Promowanie odzysku i recyklingu surowców krytycznych z produktów końcowych, np. baterii, paneli PV, elektroniki.
  • Możliwe będą wymogi dot. projektowania produktów w sposób ułatwiający odzysk i ponowne wykorzystanie surowców.

6. Udział w unijnych projektach strategicznych i programach wsparcia

  • Firmy będą mogły (i czasem będą musiały) angażować się w projekty strategiczne lub konsorcja wspierane przez UE.
  • Korzystając z finansowania, będą musiały spełnić określone warunki zgodności z celami CRMA.



Szkolenie skierowane jest do:


  • Przedsiębiorców i inwestorów z sektora surowcowego, energetycznego i przemysłowego.
  • Pracowników zamówień, zakupów i logistyki surowców
  • Przedstawicieli przedsiębiorstw wydobywczych
  • Przedstawicieli przedsiębiorstw recyklingowych
  • Przedstawicieli przedsiębiorstw przetwórczych
  • Pracowników działów odpowiadających za politykę surowcową
  • Menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zgodność regulacyjną i strategie surowcowe.
  • Ekspertów ds. ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
  • Pracowników działów prawnych





Więcej o obowiązującym otoczeniu regulacyjnym

Kryteria uznania projektu za strategiczny:

Aby projekt mógł zostać uznany za strategiczny w ramach CRMA, musi spełniać następujące warunki:​

  • Znaczenie dla UE: Projekt powinien znacząco przyczyniać się do realizacji celów CRMA, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa dostaw surowców krytycznych.​
  • Zrównoważony rozwój: Projekty muszą być zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwzględniając aspekty środowiskowe i społeczne.​
  • Lokalizacja: Projekty mogą być realizowane zarówno na terytorium UE, jak i w krajach trzecich, pod warunkiem że przyczyniają się do dywersyfikacji źródeł dostaw surowców.​


Lista projektów strategicznych:

W marcu 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła listę 47 projektów strategicznych w 13 państwach członkowskich, w tym w Polsce. Projekty te obejmują różne etapy łańcucha wartości surowców krytycznych 

Znaczenie projektów strategicznych:

  • Wzmocnienie krajowych łańcuchów dostaw: Poprzez rozwój własnych zdolności w zakresie surowców krytycznych, UE zmniejsza zależność od importu i zwiększa bezpieczeństwo dostaw.​ 
  • Dywersyfikacja źródeł surowców: Inwestycje w projekty zarówno w UE, jak i w krajach trzecich, przyczyniają się do zróżnicowania źródeł dostaw, co redukuje ryzyko związane z koncentracją produkcji w jednym regionie.​
  • Promowanie zrównoważonego rozwoju: Projekty te wspierają przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, minimalizując wpływ na środowisko i wspierając innowacyjne technologie.​

Dlaczego wprowadzono CRMA?

UE jest w dużym stopniu zależna od importu surowców krytycznych z krajów trzecich, co naraża jej przemysł na ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw. Dla przykładu:

  • 63% kobaltu wykorzystywanego w produkcji akumulatorów pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga.​ 
  • 97% magnezu dostarczanego do UE pochodzi z Chin.​ 
  • 98% boranów używanych w UE pochodzi z Turcji.​ 

Takie zależności mogą prowadzić do niestabilności dostaw, zwłaszcza w obliczu rosnącego globalnego popytu na te surowce. Dlatego konieczne stało się podjęcie działań mających na celu dywersyfikację źródeł oraz wzmocnienie wewnętrznych zdolności produkcyjnych i recyklingowych UE. ​

Cele CRMA:

CRMA wyznacza konkretne cele, które UE planuje osiągnąć do 2030 roku:​

  • 10% rocznego zużycia surowców ma pochodzić z wydobycia w UE.​ 
  • 40% surowców ma być przetwarzane w UE.​ 
  • 25% surowców ma pochodzić z recyklingu.​ 
  • Import z jednego kraju trzeciego nie powinien przekraczać 65% rocznego zapotrzebowania UE na każdy z surowców strategicznych na dowolnym etapie przetwarzania. ​ 

Obowiązywanie CRMA

Europejski Akt w sprawie Surowców Krytycznych został ostatecznie zatwierdzony przez Radę Unii Europejskiej 18 marca 2024 roku. Po podpisaniu przez przewodniczących Parlamentu Europejskiego i Rady, akt został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wszedł w życie dwudziestego dnia po publikacji. ​Consilium

kontakt z organizatorem

ANNA KULETA

ANNA KULETA

tel. 22 118 47 17 
kom. 660 244 977 anna.kuleta@dlaenergetyki.pl

Verified by MonsterInsights