
Szanowni Państwo,
Kraje Unii Europejskiej są w dużym stopniu zależne od importu surowców krytycznych z krajów trzecich, co naraża jej przemysł na ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw. W związku z tym, unijny legislator chcąc zapewnić stabilne i zrównoważone dostawy niezbędnych materiałów dla gospodarki UE wprowadził Europejski Akt w sprawie Surowców Krytycznych (CRMA) mający na celu zapewnienie bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych, niezbędnych dla przemysłu UE, zwłaszcza w kontekście transformacji ekologicznej i cyfrowej. Nowe regulacje ustanawiają mechanizm wspierania projektów strategicznych mających na celu zwiększenie zdolności Unii Europejskiej w zakresie wydobycia, przetwarzania i recyklingu surowców krytycznych.
Jako, że dokument CRMA zaczął już obowiązywać, zapraszamy Państwa do zapoznania się ze szkoleniem, które w całości zostanie poświęcone tej regulacji
Szczegóły wydarzenia
Prelegentami wydarzenia będą:
mec. Anita Palukiewicz – ekspert ds prawa branży energetycznej, górniczej (w tym oil & gas), chemicznej, przemysłowej oraz infrastruktury
dr Dawid Trela – ekspert specjalizujący się w doradztwie prawnym dla firm z branży wydobywczej i energetycznej
Uczestnik szkolenia m.in.:
– Zrozumie kluczowe założenia CRMA i ich wpływ na działalność firm operujących w obszarze surowców krytycznych.
– Dowie się, jak spełnić kryteria wyboru projektów strategicznych oraz jakie wymogi środowiskowe i społeczne muszą spełniać inwestycje.
– Pozna uproszczone procedury administracyjne, które mają ułatwić realizację projektów surowcowych w UE.
– Zapozna się z pierwszymi projektami strategicznymi zatwierdzonymi przez Komisję Europejską oraz ich znaczeniem dla polskiego rynku.
– Zapozna się z przepisami implementacji CRMA w Polsce, a także będzie wiedział jakie dla krajowego sektora surowcowego i branż korzystających z surowców
– Otrzyma praktyczne informacje na temat finansowania i wsparcia unijnego.
Jednymi z obowiązków jakie musi wykonać polskie przedsiębiorstwo będzie:
1. Identyfikacja i raportowanie ryzyk w łańcuchach dostaw
Firmy będą zobowiązane do:
- analizowania zależności od zewnętrznych dostawców, szczególnie z krajów trzecich,
- identyfikacji tzw. „single points of failure” – miejsc w łańcuchu dostaw, gdzie brak jednego dostawcy może zagrozić produkcji,
- przekazywania danych na potrzeby monitoringu unijnego łańcucha dostaw.
Dotyczy to szczególnie firm o strategicznym znaczeniu – np. w branży baterii, elektroniki, energetyki czy motoryzacji.
2. Współpraca z Komisją Europejską i krajowymi organami
- Firmy mogą być zobowiązane do udziału w systemach wczesnego ostrzegania (np. w razie zakłóceń w dostawach).
- Mogą być zobowiązane do przekazywania danych o zużyciu surowców i planowanych zapotrzebowaniach.
3. Dywersyfikacja dostaw surowców
- Przedsiębiorstwa powinny wykazywać działania mające na celu zmniejszenie zależności od pojedynczych źródeł surowców, zwłaszcza spoza UE.
- Dotyczy to zarówno importu, jak i współpracy z firmami recyklingowymi lub rozwijania alternatywnych materiałów.
4. Wymogi środowiskowe i społeczne (ESG)
- Surowce powinny pochodzić ze źródeł spełniających normy zrównoważonego rozwoju, w tym:
- poszanowania praw człowieka,
- standardów pracy,
- ochrony środowiska.
- Firmy będą musiały weryfikować, czy dostawcy przestrzegają tych standardów – podobnie jak dziś w przypadku obowiązku należytej staranności (due diligence).
5. Obowiązki związane z recyklingiem i Gospodarką o Obiegu Zamkniętym (GOZ)
- Promowanie odzysku i recyklingu surowców krytycznych z produktów końcowych, np. baterii, paneli PV, elektroniki.
- Możliwe będą wymogi dot. projektowania produktów w sposób ułatwiający odzysk i ponowne wykorzystanie surowców.
6. Udział w unijnych projektach strategicznych i programach wsparcia
- Firmy będą mogły (i czasem będą musiały) angażować się w projekty strategiczne lub konsorcja wspierane przez UE.
- Korzystając z finansowania, będą musiały spełnić określone warunki zgodności z celami CRMA.
Szkolenie skierowane jest do:
- Przedsiębiorców i inwestorów z sektora surowcowego, energetycznego i przemysłowego.
- Pracowników zamówień, zakupów i logistyki surowców
- Przedstawicieli przedsiębiorstw wydobywczych
- Przedstawicieli przedsiębiorstw recyklingowych
- Przedstawicieli przedsiębiorstw przetwórczych
- Pracowników działów odpowiadających za politykę surowcową
- Menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zgodność regulacyjną i strategie surowcowe.
- Ekspertów ds. ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
- Pracowników działów prawnych
Więcej o obowiązującym otoczeniu regulacyjnym
Kryteria uznania projektu za strategiczny:
Aby projekt mógł zostać uznany za strategiczny w ramach CRMA, musi spełniać następujące warunki:
- Znaczenie dla UE: Projekt powinien znacząco przyczyniać się do realizacji celów CRMA, takich jak zwiększenie bezpieczeństwa dostaw surowców krytycznych.
- Zrównoważony rozwój: Projekty muszą być zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwzględniając aspekty środowiskowe i społeczne.
- Lokalizacja: Projekty mogą być realizowane zarówno na terytorium UE, jak i w krajach trzecich, pod warunkiem że przyczyniają się do dywersyfikacji źródeł dostaw surowców.
Lista projektów strategicznych:
W marcu 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła listę 47 projektów strategicznych w 13 państwach członkowskich, w tym w Polsce. Projekty te obejmują różne etapy łańcucha wartości surowców krytycznych
Znaczenie projektów strategicznych:
- Wzmocnienie krajowych łańcuchów dostaw: Poprzez rozwój własnych zdolności w zakresie surowców krytycznych, UE zmniejsza zależność od importu i zwiększa bezpieczeństwo dostaw.
- Dywersyfikacja źródeł surowców: Inwestycje w projekty zarówno w UE, jak i w krajach trzecich, przyczyniają się do zróżnicowania źródeł dostaw, co redukuje ryzyko związane z koncentracją produkcji w jednym regionie.
- Promowanie zrównoważonego rozwoju: Projekty te wspierają przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, minimalizując wpływ na środowisko i wspierając innowacyjne technologie.
Dlaczego wprowadzono CRMA?
UE jest w dużym stopniu zależna od importu surowców krytycznych z krajów trzecich, co naraża jej przemysł na ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw. Dla przykładu:
- 63% kobaltu wykorzystywanego w produkcji akumulatorów pochodzi z Demokratycznej Republiki Konga.
- 97% magnezu dostarczanego do UE pochodzi z Chin.
- 98% boranów używanych w UE pochodzi z Turcji.
Takie zależności mogą prowadzić do niestabilności dostaw, zwłaszcza w obliczu rosnącego globalnego popytu na te surowce. Dlatego konieczne stało się podjęcie działań mających na celu dywersyfikację źródeł oraz wzmocnienie wewnętrznych zdolności produkcyjnych i recyklingowych UE.
Cele CRMA:
CRMA wyznacza konkretne cele, które UE planuje osiągnąć do 2030 roku:
- 10% rocznego zużycia surowców ma pochodzić z wydobycia w UE.
- 40% surowców ma być przetwarzane w UE.
- 25% surowców ma pochodzić z recyklingu.
- Import z jednego kraju trzeciego nie powinien przekraczać 65% rocznego zapotrzebowania UE na każdy z surowców strategicznych na dowolnym etapie przetwarzania.
Obowiązywanie CRMA
Europejski Akt w sprawie Surowców Krytycznych został ostatecznie zatwierdzony przez Radę Unii Europejskiej 18 marca 2024 roku. Po podpisaniu przez przewodniczących Parlamentu Europejskiego i Rady, akt został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wszedł w życie dwudziestego dnia po publikacji. Consilium
kontakt z organizatorem